אבחון וטיפול ריפוי בעיסוק

ריפוי בעיסוק – אבחון תפקודי כללי  באבחון בריפוי בעיסוק נבדקות היכולות  הגרפומוטוריות (שימוש בצבע, עיפרון, כלי כתיבה, ציור, צביעה וכד’) , תצפית על תפקודי ידיים כגון: אחיזת כלי כתיבה, גזירה, השחלה, (מוטוריקה עדינה), זיהוי יכולת תכנון וארגון, בנייה והרכבה, תפיסה חזותית, קצב העבודה תפקודי מוטוריקה גסה ותחושה.
ריפוי בעיסוק – אבחון כתיבה  לגילאי בית ספר:
קיימים מספר כלי אבחון בריפוי בעיסוק המותאמים לגיל  הילד (אבחון לכיתה אלף שונה מהאבחון של כתות ב-ג’ וכד’). האבחון כולל תצפית על תיק בית ספר, חוברות, מחברות, סדר וארגון בתיק  ובקלמר. אבחון כתיבה בבריפוי בעיסוק הבודק יכולת העתקה, הכתבה, וכתיבה חופשית. בדיקת קצב העבודה, יכולת התארגנות הכללית ובתוך מחברת, אחיזת עיפרון, איכות קו, איכות הישיבה ליד השולחן, העתקת דגמים על הנייר , תפקודי ידיים, תפקודים מוטורים במרחב.

ריפוי בעיסוק  – אבחון תחושתי בגישת “חושים”
האבחון בריפוי בעיסוק מיועד לילדים בין הגילאים 4-10, אשר מראים סימנים של ליקויים בוויסות חושי.
הרציונל העומד מאחורי גישה זו הינו שליקויים תחושתיים באים לידי ביטוי בסביבתו הטבעית של הילד (בית, גן, צהרון) וקשה לראותם בחדר הטיפולים. בנוסף לכך, האבחון בסביבה הטבעית מאפשר לבנות תמונה רחבה ומקיפה של תפקוד הילד ועקב כך בניית תוכנית טיפול המותאמת לצרכיו, לסדר יומו ולסביבתו.

האבחון התחושתי בריפוי בעיסוק כולל מספר חלקים:
פגישה עם ההורים בה נבחן תפקודו של הילד באופן כללי ותפקודו בכל אחת ממערכות התחושה.
מטרת השיחה הינה למפות, למקד את הקשיים ולערוך ברור ראשוני לגבי מקורם
תחושתי או גורם אחר)
תצפית במסגרת החינוכית מלוה בשיחה עם הגננת/מורה (במידת הצורך   .
ביקור בבית על מנת להתרשם מהקשיים כפי שבאים לידי ביטוי ב”זמן אמת” (במידת הצורך
בסיום האבחון – במידה והוחלט שהקושי הינו על בסיס תחושתי – נבנית תוכנית טיפול המבוססת
על המידע שנאסף. הטיפול מתבצע (בהדרכה ופיקוח של המרפא בעיסוק) על ידי ההורים והצוות
החינוכי.

 

התערבות קוגניטיבית – תפקודית בגישת ה- Cog-Fun: ההתערבות מיועדת לילדים בגילאי 5-10 אשר מאובחנים כבעלי קשיי קשב וריכוז. אצל ילדים בעלי קשיי קשב וריכוז קיימת פגיעה בתפקודים הניהוליים כלומר ביכולת לעכב דחפים, לתכנן ולעשות בקרה, ליזום ולהתמיד. כתוצאה מכך קיימת פגיעה במגוון מטלות שנדרשות מהילד ביום יום. מטרת ההתערבות הינה להקנות אסטרטגיות קוגניטיביות על מנת לשפר את תפקודו של הילד במגוון מטלות יום יומיות כגון: התארגנות בבוקר, סידור התיק, הכנת שיעורי בית, סידור החדר, השתתפות חברתית, מעברים בין פעילויות ועוד.

 

כתיבת תגובה

דילוג לתוכן